Multifaktorautentisering (MFA)
Universitetet höjer säkerhetsnivån för vår IT-miljö genom att aktivera krav på multifaktorautentisering (MFA) för fler tjänster och system. Majoriteten av den vanligaste typen av IT-attacker kan undvikas med hjälp av multifaktorautentisering.
Varje dag utsätts företag och myndigheter för cyberattacker. Faktum är att antalet attacker har dubblerats de senaste åren och utbildningssektorn drabbas av drygt vart tionde intrångsförsök.
För att minimera risken att någon kommer åt vår information, inför universitetet multifaktorautentisering (MFA) stegvis på fler it-system och tjänster. Multifaktorautentisering är en säkerhetsmetod som kräver att användare verifierar sin identitet genom flera oberoende sätt innan de får tillgång till ett system eller en tjänst. Det kan vara något användaren vet (som ett lösenord), något användaren har (som en mobiltelefon) och något användaren är (som ett fingeravtryck eller ansiktsigenkänning).
–––––––––––––––––––––––––––––––
Kom igång med MFA och läs mer via länkarna nedan om vad MFA innebär för dig som medarbetare och hur vi tillsammans uppnår målet att säkra universitetets IT-miljö.
AKTUELLT OM MFA
Proceedo ersätter beställningssystemet Wisum/produktwebben med MFA-krav för inloggning vid beställning.
SNABBLÄNKAR
• Vad är MFA och varför bry sig?
• Kom igång med MFA
• Mer om MFA vid UU
Har du frågor om MFA?
Vad är MFA och varför ska jag bry mig?
Vilka tjänster kräver MFA? Hur ofta behöver jag logga in? Vilken app ska jag använda?
Även om multifaktorautentiseringen som nu införs vid universitetet kan upplevas som krångligt är det ett nödvändigt steg för att öka IT- och cybersäkerheten vid universitetet.
Läs artikeln "Multifaktorautentisering viktigt för universitetets säkerhet"
Kom ihåg att aktivera MFA för att använda våra tjänster
När vi inför multifaktorautentisering (MFA) på flera av universitetets system och tjänster behöver du som medarbetare aktivera MFA på ditt universitetskonto. Samarbetsytor i Sharepoint Online kräver en egen form av MFA. Läs mer via länkarna nedan.
Följ guiderna här för att aktivera MFA på ditt universitetskonto
Olika MFA-nycklar för samarbetsytorna respektive användarkonto?
Det är enbart tekniska skäl som gör att alla behöver skapa en särskild inloggning för samarbetsytorna i Sharepoint. I universitetets stora utbud av digitala system och tjänster finns många kopplingar som gör det komplicerat att få alla lösningar att fungera exakt likadant. Säkerhetsmässigt är det ingen skillnad alls. När din multifaktorautentisering är igång fungerar det snarlikt på alla system.
Ett tips är att använda appen Microsoft Authenticator för alla dina MFA-behov, den ger dig notiser för många behov och så behöver du bara öppna samma app varje gång du ska bekräfta din identitet.
TIPS: Du kan enkelt döpa om dina MFA-nycklar så du vet vilken nyckel som gäller för varje tjänst. Läs mer i denna guide.
Presentationsmaterial om MFA
Vill du som chef, ledare eller kollega hjälpa dina medarbetare lära sig mer om MFA finns en powerpointpresentation framtagen som hjälper er komma igång:
MFA-krav för VPN – anslut till vårt nätverk på distans
Ett stort steg för att höja säkerhetsnivån för gemensamma IT-system är kravet på MFA för att ansluta till universitetet via VPN (virtuellt privat nätverk).
Samarbeta i SharePoint Online med hjälp av MFA
Samarbetsytor i SharePoint Online kan levereras tack vare att de kräver MFA-inloggning, vilket ger tjänsten en högre säkerhetsklass och bättre skydd.