Multifaktorautentisering (MFA)

Universitetet höjer säkerhetsnivån för vår IT-miljö genom att aktivera krav på multifaktorautentisering (MFA) för fler tjänster och system. Majoriteten av den vanligaste typen av IT-attacker kan undvikas med hjälp av multifaktorautentisering.

Varje dag utsätts företag och myndigheter för cyberattacker. Faktum är att antalet attacker har dubblerats de senaste åren och utbildningssektorn drabbas av drygt vart tionde intrångsförsök.

För att minimera risken att någon kommer åt vår information, inför universitetet multifaktorautentisering (MFA) stegvis på fler it-system och tjänster. Multifaktorautentisering är en säkerhetsmetod som kräver att användare verifierar sin identitet genom flera oberoende sätt innan de får tillgång till ett system eller en tjänst. Det kan vara något användaren vet (som ett lösenord), något användaren har (som en mobiltelefon) och något användaren är (som ett fingeravtryck eller ansiktsigenkänning).

–––––––––––––––––––––––––––––––

Kom igång med MFA och läs mer via länkarna nedan om vad MFA innebär för dig som medarbetare och hur vi tillsammans uppnår målet att säkra universitetets IT-miljö.

AKTUELLT OM MFA

Från och med den 25 september aktiveras krav på MFA för att logga in i GLIS och ProDiver. Systemen använder en MFA-lösning från Microsoft / M365, precis som tjänsten "Samarbetsytor i SharePoint Online".

Har du inte arbetat i samarbetsytorna eller loggat in i M365? Förbered dig via guiderna för att aktivera MFA för Microsoft (M365).

Har du frågor om MFA?

Få svar på vanliga frågor här

Vad är MFA och varför ska jag bry mig?

Vilka tjänster kräver MFA? Hur ofta behöver jag logga in? Vilken app ska jag använda?

Även om multifaktorautentiseringen som nu införs vid universitetet kan upplevas som krångligt är det ett nödvändigt steg för att öka IT- och cybersäkerheten vid universitetet.

Läs artikeln "Multifaktorautentisering viktigt för universitetets säkerhet"

Läs vanliga frågor och svar om MFA

Kom ihåg att aktivera MFA för att använda våra tjänster

När vi inför multifaktorautentisering (MFA) på flera av universitetets system och tjänster behöver du som medarbetare aktivera MFA på ditt universitetskonto. Vissa tjänster, så som samarbetsytor i Sharepoint Online, kräver MFA-inloggning via Microsoft M365. Läs mer via länkarna nedan.

Följ guiderna här för att aktivera multifaktorautentisering (MFA) på ditt universitetskonto

Aktivera MFA för Microsoft M365 för att nå tjänster som OneDrive, samarbetsytor i SharePoint Online

Inloggningsfönster för MFA

Olika MFA-nycklar för samarbetsytorna respektive användarkonto?

Det är enbart tekniska skäl som gör att alla behöver skapa en särskild inloggning för tjänster från Microsoft M365 så som OneDrive och samarbetsytorna i Sharepoint. I universitetets stora utbud av digitala system och tjänster finns många kopplingar som gör det komplicerat att få alla lösningar att fungera exakt likadant. Säkerhetsmässigt är det ingen skillnad alls. När din multifaktorautentisering är igång fungerar det snarlikt på alla system.

Ett tips är att använda appen Microsoft Authenticator för alla dina MFA-behov, den ger dig notiser för många behov och så behöver du bara öppna samma app varje gång du ska bekräfta din identitet.

TIPS: Du kan enkelt döpa om dina MFA-nycklar så du vet vilken nyckel som gäller för varje tjänst. Läs mer i denna guide.

Presentationsmaterial om MFA

Vill du som chef, ledare eller kollega hjälpa dina medarbetare lära sig mer om MFA finns en powerpointpresentation framtagen som hjälper er komma igång:

Powerpointpresentation om införandet av MFA vid Uppsala universitet (med fokus på VPN) pptx, 4 MB.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin