Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan – Kemi och biologi

300 hp

Som lärare i kemi och biologi har du hela spännvidden från atomnivå via biomolekylerna upp till jordens alla ekosystem. Ämneslärarprogrammet har som målsättning att utbilda lärare som kan förklara aktuell kemi och biologi utifrån ämnenas alla delområden. Du väljer själv om du vill ha kemi eller biologi som huvudämne.

Hösten 2025 Hösten 2025, Uppsala, 100 %, Campus, Svenska

Som kemi- och biologilärare undervisar du i aktuella och viktiga ämnen såsom energiomställning, nya batterier, global uppvärmning, klimateffekter, biologisk mångfald, ekologi, cellbiologi och fysiologi.

På ämneslärarprogrammet i kemi och biologi får du gedigna ämneskunskaper, men också redskapen att använda dessa i ditt kommande arbetsliv. Vi har ett nära samarbete med skolor i regionen och din yrkesidentitet får du bland annat genom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) som du gör på en skola. Under handledning av en erfaren lärare får du då möjlighet att testa, träna och utveckla dina färdigheter som lärare.

Även undervisningen på universitetet har en nära koppling till lärarens vardag. Den innehåller fältstudier samt laborativ och undersökande undervisning både inomhus och utomhus. Till exempel bjuder vi in skolklasser som du får undervisa laborativt. När du är klar med studierna kommer du att ha en bred grund att stå på i ditt kommande arbete som kemi- och biologilärare.

Som lärarstudent i kemi och biologi får du förutom ämneskunskapen:

  • lära dig hur du kan lägga upp lektioner och undervisa i kemi och biologi
  • pröva dina kunskaper i klassrummet när du gör VFU på en skola
  • utbildning i ledarskap
  • en bred och forskningsbaserad lärarutbildning med universitetslärare som brinner för sitt ämne.

I fokus för ämneslärarprogrammet står ungdomar på väg mot vuxenlivet. Målet är att du, utifrån de kunskaper du får, ska hitta olika sätt att lägga upp din undervisning så att du kan stödja, engagera och skapa förutsättningar för alla elevers lärande. Med utgångspunkt i deras intresse och behov ska du planera, genomföra och utvärdera undervisningen enligt läroplanens riktlinjer. Det ämnesdidaktiska perspektivet går också som en röd tråd genom ämnesstudierna.

Examen

Programmet leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (Master of Arts/Science in Upper Secondary Education). Efter examen kan du ansöka om lärarlegitimation hos Skolverket.

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan omfattar följande tre områden:

  • ämnesstudier i dina undervisningsämnen och kunskaper om hur du tillämpar dem i undervisningen
  • utbildningsvetenskaplig kärna med kunskapsområden som är särskilt viktiga för dig i ditt blivande läraryrke
  • verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där du utvecklar dina teoretiska kunskaper i egen undervisning.

Ämnesstudier

Ämnesstudierna är fördelande på två undervisningsämnen, det ena ämnet läses upp till 120 högskolepoäng och det andra ämnet läses upp till 90 högskolepoäng. Du väljer själv vilket av dina ämnen, kemi eller biologi, som du vill läsa upp till 120 högskolepoäng.

Den fasta ämneskombinationen kemi och biologi startar på hösten. Vill du påbörja utbildningen till våren söker du istället kemi eller biologi som första ämne i programmet.

Du börjar utbildningen med en termins studier i ämnet biologi. I den första biologikursen ingår fältstudier förlagda till Västkusten. I utbildningens andra termin läser du kurser i kemi som ger dig grunderna inom kemin, allt från oorganisk kemi till biokemi. Under programmets första år ingår också en obligatorisk sommarkurs.

Du varvar sedan terminer med kemi, biologi och utbildningsvetenskapliga kärnkurser och VFU.

I dina ämnesstudier ingår också ämnesdidaktik. Den handlar om förutsättningar för elevers lärande och hur du kan undervisa i dina ämnen. Det ger dig verktyg som hjälper dig att organisera och strukturera innehållet i din undervisning.

Självständigt arbete

Under din utbildning genomför du två självständiga arbeten med ämnesdidaktisk inriktning. I undervisningsämnet som omfattar 90 hp skriver du ett arbete på grundnivå. I undervisningsämnet som omfattar 120 hp skriver du ett arbete på avancerad nivå. I de ämnesdidaktiska arbetena förenar du ämneskunskap med yrkeskunnande.

Utbildningsvetenskaplig kärna

Den utbildningsvetenskapliga kärnan som omfattar 60 högskolepoäng behandlar generella kunskapsområden för läraryrket, som till exempel skolans plats i samhället, barn- och ungas lärande och specialpedagogik, mångfaldsfrågor och frågor om etik och demokrati. Utbildningen lägger stor vikt vid konflikthantering och ledarskap.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Din verksamhetsförlagda utbildning, som omfattar 30 högskolepoäng, gör du på en skola i någon av de kommuner som lärarutbildningen vid Uppsala universitet samarbetar med. Då får du pröva och utveckla dina färdigheter som lärare. Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad på tre perioder i programmet och ingår i de terminer då du läser kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan.

Kurser inom programmet

Programmet följer en fast studiegång. Till termin 6 väljer du vilket av dina ämnen kemi eller biologi som du vill läsa upp till 120 högskolepoäng (hp), så kallat huvudämne. Det andra ämnet läses upp till 90 hp, så kallat biämne.

Termin 1–2

  • Biologi A: mönster och processer, 22,5 hp
  • Ämnesdidaktik i biologi 7,5 hp
  • Kemins grunder och principer, 15 hp
  • Organisk kemi I, 10 hp
  • Biokemi I, 5 hp

Sommarkurs (läses första året): Floristik och faunistik L, 7,5 hp

Termin 3

  • Cellbiologi, 15 hp
  • Fysiologi, 15 hp

Termin 4

  • Utbildningens framväxt och villkor, 7,5 hp
  • Ledarskap, 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 hp
  • Lärande och utveckling, 7,5 hp

Termin 5

  • Analytisk kemi I, 10 hp
  • Kemididaktik, 5 hp
  • Miljökemi med ämnesdidaktik, 15 hp

Termin 6

Om du väljer biologi som huvudämne (120 hp):

  • Specialpedagogik, 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp
  • Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp
  • Läroplansteori och didaktik, 7,5 hp

Om du väljer kemi som huvudämne (120 hp):

  • Fördjupningskurser i kemi 30 hp

Termin 7

Om du väljer biologi som huvudämne (120 hp):

  • Fördjupningskurser i biologi 30 hp

Om du väljer kemi som huvudämne (120 hp):

  • Specialpedagogik, 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
  • Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp
  • Läroplansteori och didaktik, 7,5 hp

Termin 8

  • Fördjupningskurser i biämnet, 30 hp inklusive ett självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning.

Termin 9

  • Bedömning och betygssättning, 7,5 hp
  • Utvecklings- och utvärderingsarbete, 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning III (biologi), 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning III (kemi), 7,5 hp

Termin 10

  • Fördjupningskurser på avancerad nivå i huvudämnet, 30 hp inklusive ett självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning.

Studera utomlands

Internationella erfarenheter är en viktig del av lärarutbildningen. Du som läser till ämneslärare har möjlighet att läsa delar av din utbildning utomlands. Studier i andra länder kan vara meriterande, men framför allt berikande och utvecklande för ditt framtida yrkesliv. Uppsala universitet samarbetar med en rad framstående universitet som erbjuder lärarutbildning, till exempel Butler University i USA, Tsuru University i Japan och University College of Teacher Education i Österrike.

Du kan även göra en del av din VFU på en skola utomlands. Det ger dig möjligheter att skaffa unika erfarenheter av undervisning i olika miljöer.

Ämneslärarprogrammet ges på helfart och undervisningsformerna varierar beroende på vilka kurser du läser. Förutom föreläsningar, seminarier, laborationer, exkursioner och verksamhetsförlagd utbildning förekommer olika former av grupparbeten. Programmet ges i Uppsala.

Examinationsformerarna varierar. Traditionella salstentor blandas med muntliga redovisningar samt praktiska uppgifter med tydlig koppling till lärares arbete.

Dina undervisningsämnen läser du på respektive ämnesansvarig institution och de lärargemensamma kurserna läser du på campus Blåsenhus.

På Blåsenhus finns det senaste inom digital lärteknik. Den nya tekniken gör det möjligt att integrera det digitala arbetssättet med traditionell undervisning. Du tränar dig i att använda datorn som verktyg och du förbereds för att arbeta i en skola som blir allt mer digital.

En examen från ämneslärarprogrammet ger dig de redskap du behöver som lärare och ledare. Behovet av välutbildade lärare finns ständigt, och möjligheterna till jobb är mycket goda. En lärarexamen öppnar flera olika karriärvägar både inom och utanför skolan. Förutom att arbeta inom det svenska skolväsendet kan du undervisa på någon av de svenska skolorna som finns utomlands.

Du kan till exempel avancera till förstelärare med särskilt uppdrag att utveckla undervisningen och skolan, eller handleda lärarstudenter som gör sin verksamhetsförlagda utbildning. Du kan också vidareutbilda dig till specialpedagog eller rektor.

En annan möjlighet är att läsa vidare på masterprogrammet i utbildningsvetenskap eller gå en forskarutbildning och bli universitetslektor. Med en master- eller doktorsexamen kan du sedan arbeta aktivt med skolans vetenskapliga grund. Det kan handla om att bedriva egen forskning eller fortbilda och handleda kollegor.

Generellt kan man säga att karriärvägarna för lärare blir fler och tydligare. Många av våra tidigare studenter trivs bäst bland elever och kollegor i skolan och väljer att stanna och utvecklas där under många år. Några börjar arbeta strategiskt med forskning och skolutveckling på kommunal eller statlig nivå, eller söker sig till andra organisationer där lärarens ledaregenskaper och pedagogiska förmågor är eftertraktade.

Karriärstöd

Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin