Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan – Religionskunskap

300 hp

Religion handlar om värderingar, attityder och identitet. Religionskunskap hjälper oss att förstå tro, livsåskådningar och livsstil hos miljoner människor. Utan kunskap om religion blir historien, samhället och de kulturella uttrycken ofta obegripliga. Med kunskap om religion träder nyanserna fram – i det lilla mötet med människan, men också i vår tids stora ödesfrågor, konflikter och utmaningar. Som ämneslärare i religionskunskap är din uppgift att förmedla den kunskapen till dina elever så att de kan förstå sin samtid.

Hösten 2024 Hösten 2024, Uppsala, 100 %, Campus, Svenska

Våren 2025 Våren 2025, Uppsala, 100 %, Campus, Svenska

Som religionslärare kommer du att arbeta med att öka unga människors kunskaper om och förståelse för olika religioner och livsåskådningar och hur de tar sig uttryck i både tanke och praktik. Att läsa religionsvetenskap ger dig kunskaper om alltifrån de stora religionerna, sociologiska och psykologiska perspektiv på religion, till etik och sekulära livsåskådningar i historia och nutid.

De didaktiska moment som återkommer under utbildningen hjälper dig att reflektera kring hur ämneskunskaper kan kommuniceras i en klassrumsmiljö. De didaktiska momenten berör ramarna för skolans religionsundervisning, hur du bemöter olika typer av elevgrupper och hur du gör kloka val av material och metoder. Vi har ett nära samarbete med skolor i regionen och din yrkesidentitet får du också genom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) som du gör på en skola. Under handledning av en erfaren lärare får du då möjlighet att testa, träna och utveckla dina färdigheter som lärare.

Som lärarstudent i religionskunskap får du förutom ämneskunskapen

  • möta många olika lärare, forskare och inspirerande människor direkt från yrkeslivet
  • lära dig hur du kan lägga upp en lektion och undervisa i ämnet religionskunskap
  • träning i att omsätta dina ämneskunskaper i egen undervisning när du gör VFU
  • möjlighet till att reflektera över relationen mellan din kommande yrkesroll som religionslärare och din egen syn på livet
  • utbildning i ledarskap.

I fokus för ämneslärarprogrammet står ungdomar på väg mot vuxenlivet. Målet är att du, utifrån de kunskaper du får, ska hitta olika sätt att lägga upp din undervisning så att du kan stödja, engagera och skapa förutsättningar för alla elevers lärande. Med utgångspunkt i deras intresse och behov ska du planera, genomföra och utvärdera undervisningen enligt läroplanens riktlinjer. Det ämnesdidaktiska perspektivet går också som en röd tråd genom ämnesstudierna.

Examen

Programmet leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (Master of Arts/Science in Upper Secondary Education). Efter examen kan du ansöka om lärarlegitimation hos Skolverket.

Ämneslärarprogrammet består av följande tre områden

  • ämnesstudier i dina undervisningsämnen och hur du tillämpar dem i undervisningen
  • en utbildningsvetenskaplig kärna med kunskapsområden särskilt viktiga för dig i ditt blivande läraryrke
  • verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där du utvecklar dina teoretiska kunskaper i egen undervisning.

Ämnesstudier

Ämnesstudierna omfattar studier i två ämnen, ett ämne som läses upp till 120 högskolepoäng och ett annat ämne som läses upp till minst 90 högskolepoäng. Du har möjlighet att forma din utbildning genom att välja mellan flera ämneskombinationer. Om svenska eller samhällskunskap ingår läses dessa ämnen alltid upp till 120 högskolepoäng.

Alla ämneskombinationer

Utbildningen startar med studier i ditt första ämne - religionsvetenskap. Det andra ämnet väljer du senare i utbildningen.

I dina ämnesstudier ingår också ämnesdidaktik. Den handlar om förutsättningar för elevers lärande och hur du kan undervisa i dina ämnen. Det ger dig verktyg som hjälper dig att organisera och strukturera innehållet i din undervisning. Du kommer att skriva ett självständigt arbete med ämnesdidaktisk prägel inom vart och ett av dina undervisningsämnen. I dessa förenar du ämneskunskap med yrkeskunnande.

Utbildningen lägger stor vikt vid konflikthantering och ledarskap.

Utbildningsvetenskaplig kärna

Den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng och behandlar generella kunskapsområden för läraryrket, som till exempel skolans plats i samhället,  barn- och ungas lärande, specialpedagogik, mångfaldsfrågor och frågor om etik och demokrati. Utbildningen lägger stor vikt vid konflikthantering och ledarskap.

Verksamhetsförlagd utbildning

Din verksamhetsförlagda utbildning, som omfattar 30 högskolepoäng, gör du på en skola i någon av de kommuner som lärarutbildningen vid Uppsala universitet samarbetar med. Då får du pröva och utveckla dina färdigheter som lärare. Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad på tre perioder i programmet och ingår i de terminer då du läser kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan.

Kurser inom programmet

Programmet följer en generell studiegång som i vissa fall måste anpassas beroende på vald ämneskombination. ​Nedan följer exempel på studiegång när religionskunskap läses upp till 120 högskolepoäng (hp).

Termin 1–2

  • Introduktionskurs i religionsvetenskap, 30 hp
  • Religionsvetenskap fortsättningskurs, 30 hp

Termin 3

  • Utbildningens framväxt och villkor, 7,5 hp
  • Ledarskap, 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
  • Lärande och utveckling, 7,5 hp

Termin 4–5

  • Ämne 2 grundkurs, 30 hp
  • Ämne 2 fortsättningskurs, 30 hp

Termin 6

  • Specialpedagogik, 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
  • Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp
  • Läroplansteori och didaktik, 7,5 hp

Termin 7

  • Religionsvetenskap fördjupning, 30 hp

Termin 8

  • Ämne 2 fördjupning 30 hp inklusive ett självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning

Termin 9

  • Bedömning och betygssättning, 7,5 hp
  • Utvecklings- och utvärderingsarbete, 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning (religionskunskap), 7,5 hp
  • Verksamhetsförlagd utbildning (ämne 2), 7,5 hp

Termin 10

  • Religionskunskap fördjupning avancerad nivå 30 hp inklusive ett självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning

Studera utomlands

Internationella erfarenheter är en viktig del av lärarutbildningen. Du som läser till ämneslärare har möjlighet att läsa delar av din utbildning utomlands. Studier i andra länder kan vara meriterande, men framför allt berikande och utvecklande för ditt framtida yrkesliv. Uppsala universitet samarbetar med en rad framstående universitet som erbjuder lärarutbildning, till exempel Butler University i USA, Tsuru University i Japan och University College of Teacher Education i Österrike.

Du kan även göra en del av din VFU på en skola utomlands. Det ger dig möjligheter att skaffa unika erfarenheter av undervisning i olika miljöer.

Ämneslärarprogrammet ges på helfart och undervisningsformerna varierar beroende på vilka kurser du läser. Förutom föreläsningar, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning förekommer olika former av grupparbeten. Programmet ges i Uppsala.

Examinationsformerna varierar. Traditionella salstentor blandas med muntliga redovisningar samt praktiska uppgifter med tydlig koppling till lärares arbete.

Dina undervisningsämnen läser du på respektive ämnesansvarig institution. För ämnet religionskunskap är det teologiska institutionen på campus Engelska parken. De utbildningsvetenskapliga kärnkurserna läser du på campus Blåsenhus.

På Blåsenhus finns det senaste inom digital lärteknik. Den nya tekniken gör det möjligt att integrera det digitala arbetssättet med traditionell undervisning. Du tränar dig i att använda datorn som verktyg och du förbereds för att arbeta i en skola som blir allt mer digital.

En examen från ämneslärarprogrammet ger dig de redskap du behöver som lärare och ledare. Behovet av välutbildade lärare finns ständigt. En lärarexamen öppnar flera olika karriärvägar både inom och utanför skolan. Förutom att arbeta inom det svenska skolväsendet kan du undervisa på någon av de svenska skolorna som finns utomlands.

Du kan till exempel avancera till förstelärare med särskilt uppdrag att utveckla undervisningen och skolan, eller handleda lärarstudenter som gör sin verksamhetsförlagda utbildning. Du kan också vidareutbilda dig till specialpedagog eller rektor.

En annan möjlighet är att läsa vidare på masterprogrammet i utbildningsvetenskap eller gå en forskarutbildning och bli lektor. Med en master- eller doktorsexamen kan du sedan arbeta aktivt med skolans vetenskapliga grund. Det kan handla om att bedriva egen forskning eller fortbilda och handleda kollegor.

Generellt kan man säga att karriärvägarna för lärare blir fler och tydligare. Många av våra tidigare studenter trivs bäst bland elever i skolan och väljer att stanna och utvecklas där under många år. Några börjar arbeta strategiskt med forskning och skolutveckling på kommunal eller statlig nivå, eller söker sig till andra organisationer där lärarens ledaregenskaper och pedagogiska förmågor är eftertraktade.

Karriärstöd

Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin