Datalagring

Tilläggstjänsten Central Datalagring (Argos) innebär att du får tillgång till en eller flera nätverksdiskar för att lagra din personliga data eller er gruppdata.

Läs mer om vilka olika lagringslösningar som ebjuds här

Nivåer av datalagring

Tjänsten levereras i fyra nivåer av tillgänglighet och skydd (se prislistan nedan). I sitt grundutförande säkrar tjänsten din data genom att informationen sprids på flera diskar och flera servrar med placering i skyddad serverhall, samt att c:a 4 veckors historik bevaras genom tidsbaserade ögonblicksbilder.

Efter önskemål kan du som beställer datalagring via olika nivåer öka skyddet genom att replikera lagring av din data i flera skyddade serverhallar samt via backup till central backuphantering.

Notera

Data som lagras på lagringsytan inklusive åtkomsträttigheter till denna hanteras av beställaren.

Priser för datalagring

Skyddsnivå på lagring

Pris

Nivå 1: Datalagring (tidigare "järn")

Lämpligt för data med normala krav på tillgänglighet och skydd (KRT: 211)

2 207kr per terabyte och år.

Nivå 2: Datalagring med replikering (tidigare "brons")

Lämpligt för viktig data med höga krav på tillgänglighet och skydd (KRT: 222)

3 531kr per terabyte och år.

Nivå 3: Datalagring med backup (tidigare "silver")

Lämpligt för viktig data med höga krav på tillgänglighet och skydd (KRT: 222)

4 407kr per terabyte och år.

Nivå 4: Datalagring med replikering och backup (tidigare "guld")

Lämpligt för viktig data med mycket höga krav på tillgänglighet och skydd (KRT: 232)

5 614kr per terabyte och år.

 

Beställning, leverans och uppsägning

  • Beställning av lagringsyta sker via my.storage.uu.se För att aktivera och beställa lagring behöver du koppla upp dig till tjänsten via VPN om du arbetar på distans. Här hittar du information om VPN.
  • Lagring är normalt tillgänglig efter tio minuter. Eventuellt kan du behöva göra en omstart av din dator.
  • Debitering sker månadsvis i efterskott.
  • Uppsägning av lagringsyta kan göras med en månads varsel via my.storage.uu.se. Notera att data måste flyttas från lagringsplats eller raderas före avtalsslut.

Undrar du över något? Skicka in dina frågor till itsupport@uu.se. Ange dina kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad på annat sätt än via e-post, till exempel per telefon eller Zoom.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin