Studenthälsan i Visby
Välkommen till Studenthälsan! På Studenthälsans mottagning i Visby jobbar kuratorer. Du även ta del av hälsosamtal via någon av Studenthälsans hälsopedagoger.
Vi hjälper dig med frågor som är kopplade till livet som student. Här kan du exempelvis:
- få rådgivning hos våra kuratorer och hälsopedagoger
- få kortare individuell samtalskontakt om ditt mående påverkar studierna
- få hälsosamtal kring levnadsvanor.
När du behöver vända dig till andra vårdenheter
I vissa fall ska du vända dig till andra vårdenheter än Studenthälsan. Detta gäller till exempel om:
- du har fysiska sjukdomar eller besvär
- du vet att du behöver träffa en läkare för att få medicin eller sjukskrivning
- du vill bli utredd för ADHD, autism eller dyslexi. Observera att väntetiden för neuropsykiatrisk utredning är flera år.
- du har långvariga och/eller svåra psykiska problem eller vill ha en längre samtalsbehandling.
Du bör då i första hand kontakta din vårdcentral eller vårdrådgivningen 1177.
Om du haft en vårdkontakt på din tidigare hemort och nyligen flyttat bör du bli remitterad för fortsatt behandling där du bor nu.
Om du är osäker på var du ska vända dig är du välkommen att boka in en telefonrådgivningstid och rådgöra med oss.
Ändrade öppettider drop-in under januari 2025
Måndag 13, 20 samt 27 januari har vi drop-in mellan kl. 11.00–12.00, istället för ordinarie tid. Varmt välkommen!
Telefonrådgivning och tidsbokning hos kurator
För rådgivning eller tidsbokning välkommen att boka en telefontid för att bli uppringd av en kurator/psykolog. Under samtalet görs en första bedömning och en tid för nybesök bokas om Studenthälsan bedöms vara rätt plats för dig att få hjälp. Om inte hänvisar vi dig vidare.
Du kan inte boka ett första besök via e-post eller genom att besöka mottagningen.
För närvarande finns möjlighet att få en nybesökstid inom 1–2 veckor.
Boka tid för telefonrådgivning
På måndag till torsdag före kl. 10.00 lägger vi ut dagens bokningsbara telefontider via vårt bokningssystem. Om tiderna är slut läggs nya tider upp nästkommande dag enligt ovan.
När du bokat en tid ringer vi upp dig från dolt nummer.
Observera att om du har bokat telefontid utan att logga in med BankID behöver du spara ditt verifieringsmail med användarnamn och det lösenord du själv väljer.
Du kan också boka en tid genom att besöka vår drop-in på helgfria måndagar kl. 13.00–14.00.
Av- och ombokning
Om du inte kan komma på din besökstid så behöver du avboka eller omboka ditt besök genom att ringa vår reception, se kontaktuppgifter nedan.
Om du bokat videosamtal
För videosamtal loggar du vid tiden för ditt samtal in i Studenthälsans bokningssystem och ansluter till samtalet.
Som inloggning använder du ditt Bank-ID eller det användarnamn du tilldelades per majl när du bokade en telefontid, tillsammans med det lösenord du valde när du skulle verifiera dig som användare.
Om du inte har inloggningsuppgifter kan du kontakta receptionen via e-post.
Doktorand
Om du är doktorand på Campus Gotland, oavsett finansieringsform, ska du vända dig till företagshälsovården för stöd och samtal. Du kan erbjudas ett visst antal kostnadsfria besök innan prefekt/motsvarande behöver informeras. Information och tidsbokning:
För doktorander på Uppsala universitets medarbetarportal
Om dina problem inte är arbetsrelaterade ska du vända dig till en vårdcentral. Där kan du få hjälp både med fysiska och psykiska problem inklusive samtalskontakt hos kurator/psykolog.
Kontakt
Mottagningen i Visby
E-post: studenthalsan-cg@uu.se
Besöksadress: Cramérgatan 3, på bottenvåningen i B-huset, till vänster i korridoren bakom receptionen och därefter dörren mittemot hissarna.
Kontaktuppgifter studenthälsans reception
Telefon: 018-471 69 00
E-post: studenthalsan@uu.se
Receptionens öppettider:
Måndag 8.00–16.30
Tisdag 8.00–16.30
Onsdag 12.30–16.30
Torsdag 8.00–16.30
Fredag 8.00–15.00
Lunchstängt 11.45–12.30
Synpunkter eller klagomål
Lämna synpunkter på Studenthälsan i formuläret så återkommer vi till dig.