Etisk analys av riskkommunikation rörande alkohol
Den här studien granskar information från svenska myndigheter och regioner om alkoholens risker till vuxna och barn. Genom att analysera budskapen ur ett etiskt perspektiv syftar projektet till att ta fram en modell som kan hjälpa till att bedöma och förbättra framtida riskkommunikation.
Grundinformation
- Period: 2025-05-01 – 2027-04-30
- Budget: 292 820 kr
- Finansiär: Systembolagets Alkoholforskningsråd
- Bidragstyp: Projektbidrag
Hur kommuniceras riskerna med alkohol – och är det etiskt hållbart?
Syftet med studien är att analysera svensk riskkommunikation som rör alkohol ur ett etiskt perspektiv. WHO har identifierat förtroende och tillit som centrala för effektiv kommunikation om risker. En etiskt legitim riskkommunikation, som tar hänsyn till många olika aspekter, t.ex. rörande risk för skadlig stigmatisering och oro, är därför nödvändig för att bibehålla eller öka allmänhetens förtroende för myndigheter. Projektet genomförs genom en analys av teman i kommunikationsmaterial publicerade av relevanta myndigheter samt de 21 regionerna. Identifierade teman analyseras med hjälp av etiska värden och normer, som exempelvis rättvisa och solidaritet.
Projektet fokuserar på generell riskkommunikation riktad mot allmänheten och riskkommunikation riktad mot barn. Projektet är unikt i sin kombination av tematisk empirisk analys av de riskbudskap som kommuniceras till allmänheten och kritisk etisk analys av dessa. Det är också unikt genom att det både syftar tillvetenskaplig diskussion och utveckling av ett analysverktyg som kan användas i praktiken, vilket kan bidra tillförtroendet för myndigheter.
Projektet tittar närmare på följande frågor:
Riskkommunikation till den vuxna allmänheten:
- Vilka budskap rörande alkoholrelaterade risker kommuniceras till allmänheten?
- Hänvisar riskbudskapen, explicit eller implicit, till etiska värden och normer, och i så fall vilka?
- Finns det potentiella dilemman mellan etiska värden och normer i kommunikationen rörande alkoholkonsumtion?
- Hur bör riskkommunikation rörande alkohol utformas för att vara etiskt legitim och rättfärdigad?
Riskkommunikation till barn:
- Vilka budskap rörande alkoholrelaterade risker kommuniceras till barn?
- Hänvisar riskbudskapen, explicit eller implicit, till etiska värden och normer, och i så fall vilka?
- Finns det potentiella dilemman mellan etiska värden och normer i kommunikationen rörande alkoholkonsumtion riktad mot barn?
- Hur bör riskkommunikation, riktad mot barn, rörande alkohol utformas för att vara etiskt legitim och rättfärdigad?
Vi som arbetar i projektet
Jessica Nihlén Fahlquist
Undervisar i etik, främst på läkarprogrammet och programmet för molekylär bioteknik. Lektor i biomedicinsk etik och docent i praktisk filosofi, med forskningsfokus på begrepp och idéer som berör moraliskt ansvar inom olika områden.
