Multifaktorautentisering
Varje dag utsätts företag och myndigheter för cyberattacker – antalet attacker har dubblerats de senaste åren och utbildningssektorn drabbas av drygt vart tionde intrångsförsök. För att säkra IT-miljön för både studenter och anställda vid Uppsala universitet införs multifaktorautentisering (MFA) för att logga in i studentmejlen och övriga tjänster inom Microsoft 365.
Vad är MFA och hur påverkar det mig?
Multifaktorautentisering (MFA) är en säkerhetsmetod som kräver att användare verifierar sin identitet genom flera oberoende sätt innan de får tillgång till ett system eller en tjänst. Det kan vara något användaren vet (som ett lösenord), något användaren har (som en mobiltelefon) och något användaren är (som ett fingeravtryck eller ansiktsigenkänning).
Uppsala universitet rekommenderar i första hand mobilapplikationen Microsoft Authenticator för MFA. För att kunna installera appen behöver du ha en kompatibel mobiltelefon. Om du saknar en kompatibel mobiltelefon kan du istället identifiera dig via en webbläsare med hjälp av ett webbläsartillägg som authenticator.cc för Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.
Vanliga frågor och svar
Vad ska jag göra om jag byter telefon?
Om du har förlorat eller byter ut din telefon behöver den gamla telefonen först avregistrera för användning i Microsoft Authenticator. Det gör du genom att kontakta itsupport@uu.se.
Sedan behöver du installera och aktivera Microsoft Authenticator i din nya telefon genom att följa instruktionerna längre upp på denna sida.
Vad gör jag om jag har raderat Microsoft Authenticator?
Om du har raderat din Microsoft Authenticator-app behöver du först avregistrera din telefon genom att kontakta itsupport@uu.se.
Sedan behöver du installera om och aktivera Microsoft Authenticator igen genom att följa instruktionerna längre upp på denna sida.
Hur ofta behöver jag logga in med MFA?
MFA för tjänster i Microsoft 365 använder en dynamisk kontrollmetod baserad på hur ditt konto används. Det analyserar och förutser om ditt konto utsatts för en attack och används för ogiltig access. Det innebär i realiteten att du behöver logga in oftare om du byter dator eller uppkoppling, men mer sällan om du följer ett liknande inloggningsmönster varje dag.
Var kan jag få hjälp om det inte fungerar?
Börja gärna med att läsa igenom guiderna för att aktivera MFA för ditt Microsoftkonto:
Lägg gärna till ditt mobiltelefonnummer i profilen på din kontosida i Microsoft. Detta för att du ska kunna återaktivera ditt konto vid eventuella problem.
Fungerar det fortfarande inte går det bra att ta kontakt med IT-supporten: itsupport@uu.se, 018-471 44 00.
Kontakt
- IT-support
- itsupport@uu.se
- 018-471 44 00
- Telefontid vardagar 8.00–16.30
- För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt ber vi dig att undvika att skicka flera mejl om samma fråga. Om du har skickat in ett ärende till oss, kan du känna dig trygg med att det är registrerat och kommer att hanteras så snart som möjligt. Behöver du komplettera med information, svara på det automatiska bekräftelsemejlet du fick när ditt ärende registrerades.