Samarbeten
Vad är samarbeten?
Samarbeten i Studium är ett verktyg som möjliggör att studenter och lärare kan arbeta tillsammans i ett dokument samtidigt. Samarbetsdokumentet sparas i realtid i OneDrive, vilket innebär att en ändring som görs av någon användare omedelbart blir synlig för alla som delar på dokumentet.
Öppna och redigera ett samarbetsdokument
Du hittar verktyget Samarbeten i kursmenyn (om läraren har gjort den synlig) eller på gruppsidan.
- Första steget är att logga in i Office365.
- Inne i kursen, klicka på Samarbeten.
- Klicka på samarbetsdokumentet för att öppna den.
- Klicka på Logga in och sedan Logga in med Office365.
- Verktyget kommer att kontrollera att du har redan loggat in i Office365.
Om det är första gången du använder verktyget Samarbeten i Studium kommer du först behöva ge tillåtelse att verktyget får koppla till din OneDrive. Detta är nödvändigt då filerna lagras i Uppsala universitets OneDrive när du börjar samarbeta. - Nu kommer du till den delade dokumentet. Klicka på Redigera för att börja arbeta i den.
Skapa och dela samarbeten med andra
Du hittar verktyget Samarbeten i kursmenyn (om läraren har gjort den synlig) eller på gruppsidan.
- Första steget är att logga in i Office365.
- Inne i kursen/gruppsidan, klicka på Samarbeten.
- Klicka på knappen + Samarbeten.
- Namnge dokumentet.
- Välj de personer som du vill samarbeta med.
- Skrolla ner och klicka på Spara.
Felsökning
Fel vid sparning av nytt samarbete? Detta händer vanligtvis om du inte är inloggad i Office365. Kontrollera att du är inloggad och försök igen.
Ser du inte redigeringsknappen? Ibland dyker inte redigeringsknappen upp när du har öppnat dokumentet första gången. Stäng fliken och återöppna samarbetet så ska den dyka upp som vanligt.
Kontakt
- IT-support
- itsupport@uu.se
- 018-471 44 00
- Telefontid vardagar 8.00–16.30
- För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt ber vi dig att undvika att skicka flera mejl om samma fråga. Om du har skickat in ett ärende till oss, kan du känna dig trygg med att det är registrerat och kommer att hanteras så snart som möjligt. Behöver du komplettera med information, svara på det automatiska bekräftelsemejlet du fick när ditt ärende registrerades.