Flytta Zoom-konto till universitetets Zoom-plats
Om du redan har ett eget konto på Zoom, till exempel ett gratiskonto direkt hos Zoom och använt din universitetsmejl för det, måste du först flytta ditt konto till universitetets egna Zoom-plats.
Flytta Zoom-konto med student-e-postadress
Har du skapat ett privat Zoom-konto och använt din student-e-postadress? Då kommer du att få ett mejl från Zoom med frågan om du vill flytta det kontot till Uppsala universitets Zoom. Med universitetet konto får du en licensierad Zoom som inte har de begränsningar som ett gratis Basic Zoom-konto har.
Du kan välja att antingen gå in i universitetets Zoom eller att byta e-postadress på ditt gratis Basic Zoom-konto. Om du väljer att behålla ditt Basic Zoom-konto, se då gärna till att även skaffa ett konto i universitetets Zoom.
Klicka på Update Account Information i mejlet och gör ditt val.
Flytta Zoom-konto med privat e-postadress
Du som har ett privat Zoom-konto med en privat e-postadress ska flytta det till universitetets Zoom-plats. (Vill du behålla ditt privata konto så gör du det. Då behöver du bara aktivera ditt konto med din studentadress i universitetets Zoom.)
1. Logga in på ditt konto i Zoom på zoom.us.
2. Välj längst ned på sidan Sign Me Out From All Devices.
3. Klicka på profilbilden uppe till höger.
4. Logga ut genom att klicka på Sign out.
Efter detta får du e-post med en länk som du ska klicka på för att bekräfta att du vill byta till nya kontot i universitetets Zoom-plats, uu-se.zoom.us. Nu kan du logga in i Zoom och du ska välja att logga in med SSO och skriva in den nya zoom-platsens adress:
uu-se.zoom.us.