Högskolepedagogisk grundkurs distans

Denna kurs vänder sig till både nya lärare och till lärare som arbetat en tid vid Uppsala universitet, men som ännu inte haft tillfälle att gå någon högskolepedagogisk utbildning.Enligt Uppsala universitets pedagogiska program ska nyanställda professorer, lektorer och adjunkter ha genomgått en högskolepedagogisk utbildning omfattande minst tio veckor. Doktorander med undervisande arbetsuppgifter ska ha genomgått en grundläggande högskolepedagogisk utbildning omfattande minst fem veckor.

Kursen riktar sig till

  • Doktorand
  • Lärare
  • Övrig undervisande personal

Ämne

  • Pedagogik

Denna kurs vänder sig till både nya lärare och till lärare som arbetat en tid vid Uppsala universitet, men som ännu inte haft tillfälle att gå någon högskolepedagogisk utbildning.

Enligt Uppsala universitets pedagogiska program ska nyanställda professorer, lektorer och adjunkter ha genomgått en högskolepedagogisk utbildning omfattande minst tio veckor. Doktorander med undervisande arbetsuppgifter ska ha genomgått en grundläggande högskolepedagogisk utbildning omfattande minst fem veckor.

Det övergripande syftet med kursen är att du som kursdeltagare ska utveckla din pedagogiska kompetens och förmåga att planera och genomföra undervisning. Detta för att stärka kvalitén inom utbildning på grundläggande och avancerad nivå vid Uppsala universitet och därmed ge goda förutsättningar för studenternas lärande och kunskapsutveckling.

Målgrupp

All personal vid universitetet med undervisande och/eller handledande uppgifter, men utan tidigare pedagogisk utbildning för högskolan.

Förkunskaper

Inga. Erfarenhet av egen undervisning är dock en fördel.

Kursmål

Utifrån beprövad erfarenhet och ett vetenskapligt förhållningssätt ska du kunna:

  • motivera dina pedagogiska ställningstaganden samt visa på ett reflekterande förhållningssätt till den egna pedagogiska praktiken och din egen roll som lärare
  • välja mellan olika typer av läraktiviteter och lärmiljöer, utifrån kunskaper om och erfarenhet av vad som gynnar studenters lärande, samt ha god handlingsberedskap att planera och genomföra undervisning
  • reflektera över studenternas förutsättningar och perspektiv samt samspelet med studenterna
  • tillämpa nationella och lokala regelverk och riktlinjer samt diskutera den högre utbildningens syften och sammanhang
  • diskutera hur perspektiv som hållbar utveckling, internationalisering, inkludering och normkritik kan integreras i undervisningen
  • möta studenter på ett inkluderande sätt samt redogöra för stödfunktioner för studenter med särskilda behov
  • värdera lärandemål samt reflektera över länkning mellan lärandemål, läraktiviteter och examination
  • använda formativa och summativa kursvärderingar för att stödja studenters lärande samt för kursutveckling
  • skriftligt visa på fördjupning och reflektion, förankrat i högskolepedagogisk och/eller ämnesdidaktisk forskning, som bidrar till att utveckla ett akademiskt lärarskap och den egna pedagogiska praktiken

Innehåll

I kursen ingår bl a följande:

  • Högskolepedagogikens teori, forskning och praktik
  • Planering, genomförande och utvärdering av undervisning
  • Examination och återkoppling
  • Samverkan med studenter och inkluderande undervisning
  • Högre utbildningens styrdokument
  • Praktisk lärarträning med hjälp av video
  • Planering av fortsatt utveckling som lärare

Huvudbok på kursen är Universitetspedagogik av M. Elmgren och A.-S. Henriksson. Därtill kommer Classroom Assessment Techniques av T.A. Angelo och K.P. Cross. Därutöver används utvald litteratur i form av bokkapitel och artiklar. Kursens arbetsuppgifter består ofta av egen läsning och författande av texter utgående från frågor i uppgifterna. Dessa texter ligger sedan till grund för diskussioner och återkoppling från både kurskamrater, kritiska vänner och kursledare.

Omfattning

Kursen motsvarar fem veckors heltidsstudier och löper över en period om c:a 5 månader, från november till slutet av mars.

Kursen är indelad i olika teman som vardera har flera arbetsuppgifter.
Kursen startar med en inledande arbetsuppgift som ska utföras inför en inledande kursträffdag på campus (se vidare under kurskrav). Under kursens gång kommer du att få genomföra arbetsuppgifter både enskilt och i grupp.

Förberedelser

Inför den inledande kursträffen ska du göra en förberedelseuppgift, vilken innebär att du, enligt anvisningar, ska läsa delar av kurslitteraturen, titta på olika filmklipp och producera en presentationsfilm.

Kurskrav

För att få kursintyg krävs:

Närvaro och aktivt deltagande i kursens olika arbetsuppgifter. Fullgörande av alla arbetsuppgifter som ingår i kursen, med godkänt resultat.

Kursen inleds med en platsbunden träff på campus. Från den första kursträffdagen medges inte dispens från närvarokravet. Kontrollera därför noggrant att du kan närvara det datumet!

Anmälan

Datum för kursstart se kalendarium.
Antal deltagare är begränsat till 40.
OBSERVERA! Du måste fylla i all information som efterfrågas i ansökningsformuläret för att ansökan ska beaktas.

Kursspråk

Kursen ges i en blandad språkdräkt. Presentationer och instruktioner sker huvudsakligen på engelska. I grupparbeten, gruppdiskussioner och individuella texter kan deltagarna välja mellan svenska och engelska.

Plats

Förutom den inledande kursträffen genomförs kursen via en lärplattform och webbaserat mötesverktyg. Kursen innehåller tre obligatoriska seminarier i Zoom.

Ekonomiska villkor

Kursen är avgiftsfri för personer som är anställda på Uppsala universitet.

Mer information

Kursarrangör är enheten för universitetspedagogik vid avdelningen för kvalitetsutveckling.

Kursadministratör
Malin Gadeborg, telefon 018–471 69 08, malin.gadeborg@uu.se

Koordinatorer
Helena Lindqvist, telefon: 018-471 54 94, e-post: helena.lindqvist@uu.se
Inger Olausson, telefon 018-471 15 96 , e-post: inger.olausson@uu.se

Till koordinatorerna kan du vända dig gällande frågor kring kursens upplägg och kursinnehåll samt validering av motsvarande kurs mm.

Har du frågor angående oavslutad kurs/kvarvarande moment kursadministratör Malin Gadeborg.

För samtliga kurser som arrangeras av enheten för universitetspedagogik gäller att i den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från det att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd/få ett intyg. Förutsättningen för detta är att kursinformation och kursmål är desamma.

Kursen motsvarar fem veckors heltidsstudier och löper över en period om c:a 5 månader, från november till slutet av mars.

Kursen är indelad i olika teman som vardera har flera arbetsuppgifter.
Kursen startar med en inledande arbetsuppgift som ska utföras inför en inledande kursträffdag på campus (se vidare under kurskrav). Under kursens gång kommer du att få genomföra arbetsuppgifter både enskilt och i grupp.

Kurstillfällen och anmälan

Tid
15 november 202430 maj 2025
Plats
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2024-04-15
Länk saknas

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin