Handledning av studenter
En kurs som hjälper dig att utvecklas i din handledarroll. Handleder du studenter som gör ett självständigt arbete eller examensarbete? Vill du utveckla dig som handledare? Har du funderingar kring handledning som pedagogiskt fenomen? Vill du ha inspiration och idéer kring hur man kan arbeta systematiskt med bedömning av examensarbeten? Undrar du vad kvalitetsgranskningen av examensarbeten innebär för dig som universitetslärare? Då är den här kursen något för dig.
Kursen riktar sig till
- Doktorand
- Lärare
Ämne
- Pedagogik
Om kursen
Kursens utgångspunkt tas i kursdeltagarnas erfarenheter av handledning, och genom diskussioner, exempel, modeller och teoretiska perspektiv kastar vi tillsammans ljus över konkreta handledningssituationer.
Målgrupp
Kursen vänder sig till doktorander och universitetslärare som handleder, eller som ska börja handleda, studenter vid Uppsala universitet.
Antal deltagare på kursen begränsas till 24 personer.
Först till kvarn gäller på denna kurs.
Innehåll
Kursen ger dig tillfälle att reflektera kring handledning som pedagogisk metod ur både handledares och handleddas perspektiv. Olika handledningsmetoder, hur man väljer och anpassar metod samt utvärdering av handledning är centrala moment på kursen. Dessutom behandlas kontraktstanken, ansvarsfördelning, konflikthantering och samtalsmetod. Utöver detta diskuteras handledning ur meriterings- och anställningsperspektiv. Vi behandlar även formella aspekter på handledningen i form av bestämmelser i högskolelag, högskoleförordning och diskrimineringslagstiftning samt sätter handledning i genus- och mångfaldsmässiga sammanhang. Du kommer också att få tillfälle att förkovra dig i hur du kan utvecklas som handledare. Ett viktigt inslag i kursen behandlar kvalitetsfrågor och bedömning av examensarbeten. Deltagarna får tillfällen att diskutera och öva bedömning med ledning av bedömningskriterier.
Kursmål
Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren
- kunna diskutera och problematisera handledda studenters villkor
- kunna reflektera över sitt uppdrag som handledare med utgångspunkt i de ramar, villkor och rutiner som gäller för handledning av självständiga arbeten och uppsatser inom det egna ämnet
- kunna resonera om faktorer som påverkar interaktionen mellan handledare och handledd samt tillämpa strategier för aktivt lyssnande relaterat till handledning av självständiga arbeten och uppsatser
- kunna utarbeta olika strategier för likvärdig behandling av studenter, anpassad efter grupp och individ
- kunna sätta sitt uppdrag som handledare i relation till relevanta ramverk och styrdokument
- kunna resonera kring och bedöma självständiga arbeten
- kunna resonera kring grundläggande krav på vetenskapliga texter samt utarbeta strategier för studenters gradvisa introduktion till vetenskapligt skrivande inom den ämneskontext där det självständiga arbetet/uppsatsarbetet bedrivs
Omfattning
Kursen omfattar 4 dagar schemalagd tid och 6 dagar för eget arbete, d.v.s. totalt 2 veckors arbete motsvarande heltid. Vänligen observera att på alla lärarledda moment gäller obligatorisk närvaro. I händelse av oundviklig frånvaro ges ersättningsuppgifter för att kompensera för vad deltagaren missat. Frånvaro medges dock från högst en lärarledd undervisningsdag. Från den första kursträffdagen medges inte dispens från närvarokravet. Kontrollera därför noggrant att du kan närvara det datumet. Efter avslutad kurs får du ett kursintyg.
Arbetsuppgifter
På kursen gör du två arbetsuppgifter, nämligen en förberedelseuppgift samt en arbetsuppgift inför den fjärde kursdagen.
Förberedelseuppgiften: Senast en vecka före kursstart ska kursdeltagaren lägga in följande material i lärplattformen Studium:
- En skiss på kursdeltagarens grundsyn på handledning som pedagogisk metod i utbildning på grund- och avancerad nivå. (handledningsfilosofi). Denna beskrivning bör omfatta en A4-sida.
- En skiss omfattande en A4-sida över ansvarsfördelningen mellan handledare och handledd som ska kunna gälla när en doktorand eller odisputerad/disputerad lärare/forskare handleder en student (”kontraktstanken”).
Under kursen kommer skisserna att användas som utgångspunkt dels för illustration av och koppling till deltagarnas egna handledningserfarenheter och tankar i ljuset av olika teoretiska perspektiv, dels för djupare diskussion av olika frågeställningar och uppföljande bearbetning i mindre grupper.
För spridning av information liksom för arbetet med uppgifterna inom kursen kommer vi att använda oss av lärplattformen Studium. Närmare information om detta kommer i samband med slutlig kallelse till kursen.
Arbetsuppgift inför kursdag 4: Instruktioner till uppgiften ges under kursstart. Uppgiften kommer att behandla bedömning och kvalitet av examensarbeten/uppsatser.
Kursdatum
För information om datum se kalendarium.
Kursen kommer att hållas i Campus Blåsenhus. Lokal meddelas senare. Kursledare och övriga medverkande lärare meddelas i samband med kallelse till kursen.
Ekonomiska villkor
Kursen är avgiftsfri för personer som är anställda på Uppsala universitet.
Mer information
Kursarrangör är avdelningen för kvalitetsutveckling
Cesar Pay Gómez, telefon: 018-471 68 18, e-post: cesar.paygomez@uu.se
Anette Månsson, telefon: 018-471 13 39, e-post: anette.mansson@lingfil.uu.se
För samtliga kurser som arrangeras av enheten för universitetspedagogik gäller att i den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från det att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd/få ett intyg. Förutsättningen för detta är att kursinformation och kursmål är desamma.
Upplägg
Undervisningsformer
Kursen tar sin utgångspunkt i den konkreta handledningssituationen och kursdeltagarnas egna erfarenheter. Handledningen diskuteras och illustreras med praktiska exempel, men även utifrån olika teoretiska perspektiv. Stor vikt kommer att läggas vid diskussioner både i mindre och i större grupper.