Komplexa ärenden med fokus på icke önskvärt beteende

Trestegsutbildning som syftar till att ge information om samtalsmetodik, beteenden samt den arbetsrättsliga hanteringen av komplexa ärenden. Ur ett organisations- och individperspektiv resoneras det även kring metoden för att minska risken för att situationer/ärenden växer och blir just komplexa ärenden.
Kursen riktar sig till
- Chef eller prefekt
- HR
Ämne
- Arbetsmiljö
- Ledarskap och chefsutveckling
Om kursen
Kursen syftar till att förebygga att icke önskvärda beteenden utvecklas till misskötsamhet, konfliktsituationer, kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier. Deltagarna ges möjlighet att diskutera och få råd om hur man kan arbeta med komplexa ärenden.
Efter utbildningen ska deltagarna ha såväl ökad kunskap om förebyggande arbete, både på individ- och organisationsnivå som ökad trygghet i svåra situationer och förmåga att dokumentera på rätt sätt.
Krav på förkunskaper
Deltagarna förutsätts ha grundläggande kunskaper i arbetsrätt samt kännedom om delegationsordning och fördelning av arbetsmiljöuppgifter vid den egna institutionen/enheten.
Inför kursstart ska deltagarna gå igenom följande webbutbildningar: