Bakgrund
Webben är central för Uppsala universitets digitala närvaro och ska motsvara de förväntningar som studenter, medarbetare och andra intressenter kan ställa på ett modernt, världsledande universitet. Den tekniska plattformen ska stödja det strategiska arbetet med digitalisering och erbjuda såväl möjlighet till utveckling av digitala tjänster med användarfokus som utveckling av innehåll för effektiva kommunikations- och informationsvägar.
Utveckling av universitetets webbplattform är ett av de prioriterade strategiska projekten i universitetsförvaltningens verksamhetsplanering för 2018 – 2020 (UFV 2017/83).
Fas 1 - Förstudie - Universitetsdirektören gav i juni 2017 kommunikationsdirektören i uppdrag att genomföra en förstudie som fas 1. Förstudien genomfördes under hösten 2017 och överlämnades till universitetsdirektören i februari 2018: Effektiv och ändamålsenlig webblösning för Uppsala universitet, UFV 2017/1229
Fas 2 - Upphandlingsförberedande fas. En request for information (RFI) i december 2018 resulterade i svar från tio plattformsleverantörer. Under våren 2019 genomfördes leverantörsdemonstrationer.
Fas 3 - Arbetet med kravspecifikation och upphandling inleddes under våren 2019 och pågår under hösten 2019 och 2020.
Fas 4 – Teknisk utveckling och införande
Under 2021 utvecklas och införs nya studentingången, följt av nya externwebben och medarbetaringången under 2022-2023.
Kontakt
- Åke Johansson Örnkloo
- Huvudprojektledare