Administratör för profilsidor
Det finns möjlighet för en institution eller enhet att delegera rättigheterna för att redigera medarbetarnas profilsidor. Rättigheterna kan delegeras till en administratör eller redaktör. Tilldelningen av rättigheter sker enligt samma rutiner som för exempelvis katalogadministratörer i AKKA.
Ansökan
Ansökan om att bli administratör för profilsidor sker via universitetets digitala behörighetshantering.
När du ansöker om behörigheten väljer du under system: "Profilsideadministratör för personalkatalogen". Sedan väljer du för vilken institution eller enhet som behörigheten ska gälla. Efter att du ansökt kommer prefekt, eller motsvarande, att godkänna din ansökan.
Medgivande från medarbetare
Varje enskild medarbetare måste också ge sitt medgivande till att administratören eller redaktören uppdaterar deras information. Detta behövs för att uppfylla regleringen i Dataskyddsförordningen.
Detta medgivande hanteras inte centralt utan är upp till varje institution/enhet att ombesörja.