Inköp av kemikalier
Alla inköp av kemikalier ska ske enligt gällande avtal. Avtalen återfinns i upphandlingsenhetens avtalsdatabas. Se länk i länklistan.
Rutin för inköp av kemikalier finns framtagen för att säkerställa att mängden kemikalier som köps in minimeras och att det säkerställs att kemikalierna är avsedda för användning inom universitetets verksamhet. Rutinen ska också vara ett stöd för att ta fram mer detaljerade rutiner för hanteringen; från beställning och mottagande till avfallshantering. All hantering ska ske på ett säkert sätt ur både ett hälso- , olycksrisk- och miljöperspektiv.
För frågor om inköpsrutinen - kontakta kemikaliesamordnaren vid Enheten för miljö och fysisk arbetsmiljö.
För frågor som rör beställningar, avtal och produktwebben - kontakta Enheten för upphandling och inköp.
Rutin för inköp av kemikalier
I Rutin för inköp av kemikalier finns beskrivet hela inköpskedjan, från beställning till avfallshantering.
Import av kemikalier
Alla inköp av kemikalier ska ske enligt gällande avtal. Avtalen återfinns i upphandlingsenhetens avtalsdatabas.
Om universitetets verksamhet, av giltigt skäl, måste köpa in farliga kemikalier utanför avtal ska universitetet undvika att importera kemikalier från länder utanför EU/EES. Detta för att undvika att universitetet får rollen som importör. Med farliga kemikalier avses de kemikalier som enligt CLP-lagstiftningen klassas som farliga. Enligt lagstiftningen måste universitetet i rollen som importör bland annat ta fram ett säkerhetsdatablad och anmäla uppgifter till den europeiska kemikaliemyndigheten ECHA.