Att leda och utvecklas i akademin

Spelpjäser varav en är i förgrunden

Kursen vänder sig till dig som har en akademisk ledarroll vid Uppsala universitet och vill utveckla din förmåga att leda dig själv och andra. Några av de teman som behandlas under kursen är "Rollen som ledare", "Samtal med en eller flera", "Förstå och hantera konflikter" och "Ledarskapets eviga frågor". En uppskattad del av kursen är att du i små reflekterande handledningsgrupper får möjlighet att möta kollegor med liknande upplevelser och frågeställningar. Kursen omfattar sex heldagar under en termin, samt fyra handledningstillfällen om två timmar vardera.

Kursen riktar sig till

• Forskningsledare
  • Disputerad forskare
  • Studierektor

• Ledarskap och chefsutveckling
  • Personlig utveckling

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som har en ledarroll vid Uppsala universitet och vill utveckla din förmåga att leda dig själv och andra. Du behöver ha en grupp att relatera till under utbildningens gång men du behöver inte ha ett formellt chefsansvar.

Om du är postdoc eller motsvarande hänvisar vi i första hand till utbildningen "Curious about Leadership" alternativt vår e-utbildning "Online career programme for postdocs".

Kursens mål är att deltagarna efter genomgången kurs
• Aktivt reflekterat över sin ledarroll
• Känner en ökad trygghet och säkerhet i rollen som ledare
• Utvecklat en djupare förståelse för interaktionen mellan grupp och ledare

Kursen behandlar teman som:
• Rollen som ledare i akademin
• Ekonomin i akademin
• Samtala med en och samtala med flera
• Förstå och hantera konflikter
• Leda på lika villkor
• Ledarskapets eviga frågor

Föreläsningar och handledningsgrupper

Kursen omfattar 6 heldagar kl 9.00–15.00 (ett uppstartstillfälle samt fem föreläsningar på olika teman), samt 4 handledningstillfällen i grupp om två timmar vardera. Syftet med handledningsgrupperna är att tillsammans med kollegor reflektera över sin vardag och därigenom utvecklas i sin roll.

Närvaro

Kursupplägget kräver stor kontinuitet i deltagandet varför närvaro bör prioriteras. Närvaro på första kursdagen är obligatorisk. Om du blivit antagen till kursen och av något skäl inte kan delta vid den första kursdagen erbjuder vi dig en plats på nästkommande kurs.

Intyg

För att få intyg på kursen krävs närvaro vid minst fem av de sex heldagarna samt vid tre av de fyra handledningstillfällena. Frånvaro från en föreläsningsdag kan ev. kompletteras efter samtal med kursledningen. Handledningstillfällen kan ej kompletteras i efterhand.

Språk

Kursen ges på svenska. Som deltagare behöver du kunna förstå talad och skriven svenska men du kan själv prata engelska under kursen.

Kursledare

Rabbe Hedengren och Anna Westin, Karriär & Ledning. Under kursen medverkar interna och externa gästföreläsare.

Före kursen

Inför kursen träffar du en av kursledarna enskilt för ett samtal kring din ledarroll och utbildningen.

Datum vårterminen 2024

Föreläsningar kl. 9.00–15.00
18 och 19 januari: Uppstart i mindre grupper (du deltar ett av dessa datum)
13 februari Föreläsning: "Rollen som ledare i akademin"
5 mars Föreläsning: "Ekonomin i akademin"
21 mars Föreläsning: "Samtala med en och samtala med flera"
18 april Föreläsning: "Förstå och hantera konflikter"
16 maj Föreläsning: "Leda på lika villkor och ledarskapets eviga frågor"

Handledningsgrupper kl. 9.00–11.00 eller kl. 13.00–15.00 (Tid beroende på uppstartsgrupp)
14 februari

Datum höstterminen 2024

Föreläsningar kl. 9.00–15.00
22 eller 23 augusti: Uppstart i mindre grupper (du deltar ett av dessa datum)
4 september Föreläsning: "Rollen som ledare i akademin"
24 september Föreläsning: "Ekonomi och verksamhet"
17 oktober Föreläsning: "Förstå och hantera konflikter"
5 november Föreläsning: "Samtala med en och samtala med flera"
20 november Föreläsning: "Leda på lika villkor och ledarskapets eviga frågor"

5 september
25 september
18 oktober
6 november

Undervisningsformer

Kursen består av föreläsningar i storgrupp, en uppstart i mindre grupp (14 personer) samt deltagande i handledningsgrupp om cirka 7 personer. Kursen bygger i stor utsträckning på deltagarnas egna erfarenheter och reflektioner kring ledarrollen och ett eget aktivt deltagande är av stor vikt.

Handledningsgrupp

Deltagande i handledningsgrupp är en obligatorisk och integrerad del av utbildningen. I handledningsgrupperna ligger fokus på deltagarnas egna reflektioner kring sin roll och sin vardag. Avsikten är att erbjuda ett forum för aktiv reflektion tillsammans med kollegor och handledare från Karriär & Ledning. Deltagare från samma arbetsplats/grupp placeras i möjligaste mån i olika grupper. Konfidentialitet råder kring det som diskuteras i handledningsgruppen.

Kursuppgifter

Under kursen görs två olika kursuppgifter. Den ena innebär att du ska intervjua några goda ledare och sammanfatta detta i en kort skriftlig reflektion. Denna uppgift ska vara inlämnad senast inför det sista handledningstillfället. Den andra uppgiften handlar om återkoppling på ditt eget ledarskap. Mer information om de båda uppgifterna ges vid den inledande uppstartsträffen.

Kurstillfällen och anmälan

18 januari16 maj 2024
Se datum för programmets olika föreläsningar och handledningsgrupper under rubriken "Upplägg" ovan.
Uppsala
Undervisningsspråk
Sista anmälningsdag: 2023-12-01
Länk till webbanmälan kurs våren 2024
Deltagarantalet är begränsat och vid urval strävar vi efter en spridning av deltagare från olika vetenskapsområden.

22 augusti20 november 2024
Uppsala