Doktorandhandledning på djupet

Känner du att du vill fördjupa dig i din roll som handledare och få nya verktyg och infallsvinklar i handledningen? Då kan seminarieserien ”Doktorandhandledning på djupet” vara något för dig. I dessa seminarier behandlas olika perspektiv på forskarhandledning, handledarrollen och aktuella frågor som relaterar till forskarutbildning.

Kursen riktar sig till

  • Docent
  • Forskarhandledare

Ämne

  • Pedagogik

Avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universitetspedagogik vid Uppsala universitet anordnar sex fristående seminarier per läsår.

Målgrupp

Seminariesamlingen riktar sig i huvudsak till erfarna forskarhandledare (framför allt docenter och professorer) men även till forskarhandledare som har gått Handledning av doktorander i enhetens handledarutbildning eller någon kortare forskarhandledarkurs på fakultetsnivå. Kravet är att man är aktivt involverad i forskarhandledning.

Omfattning och pedagogisk meritering

Varje seminarium ges fristående och motsvarar en halv dag på campus och en halv dags förberedelse- eller efterarbete (t.ex. läsning av artikel eller del av bok inför seminariet). Eftersom det rör sig om en seminarieserie är det möjligt för dig att fortlöpande själv välja vilka seminarier du önskar delta i.

Intyg utfärdas efter deltagande vid totalt fem fristående seminarier.

Seminariesamlingen syftar till att dels ge internationella och nationella perspektiv på forskarhandledning och forskarutbildning, dels möjliggöra gränsöverskridande idéutbyten rörande forskarhandledning bland kollegor från olika ämnesområden och lärosäten, samt stimulera till fortsatt utvecklingsarbete och självreflektion när det gäller rollen som forskarhandledare.

Undervisningsformer

Presentationer av inbjudna ämnesspecialister i kombination med gruppdiskussioner, övningar och kollegiala samtal mellan seminariedeltagarna. Seminarierna kräver i normalfallet viss förberedelse och bygger på aktivt deltagande.

 

Seminarium 19 september kl. 10.00-12.00

AI och handledning
Seminariet ges på engelska via Zoom.

Fokus för detta seminarium är användningen av generativ AI under forskarutbildningen. Hur kan generativ AI involveras på ett sätt som gynnar doktorandens lärande? Hur ska gränsen definieras, förhandlas och reflekteras över mellan handledare och doktorand när det gäller fördelaktig inblandning och illvilligt inblandning av generativ AI under doktorandstudierna ?

Seminarium 20 oktober kl. 10.00-12.00

Att handleda doktorander med neuropsykiatriska funktionshinder

Medverkar vid seminariet gör Mona Lundqvist, professor i utbildningsvetenskap med inriktning skola och lärarprofession, Lunds universitet. Seminariet ges på svenska via Zoom (men möjlighet att diskutera på engelska, och att ställa frågor).

Seminarium 3 december kl. 13.00-15.00

Att prioritera det tredje uppdraget

Ett av lärandemålen inom forskarutbildningen är att "visa förmåga att med auktoritet presentera och diskutera forskning och forskningsresultat muntligt och skriftligt, såväl i nationella som internationella sammanhang och i dialog med det vetenskapliga samfundet och samhället i stort. Detta betonar särskilt att effektiv kommunikation bör sträcka sig bortom akademiska kretsar och omfatta en bredare publik inklusive allmänheten.

Detta vidare ansvar kallas ofta för att uppfylla "det tredje uppdraget" inom akademin. Det kräver starta kommunikationsfördigheter och anpassningsförmåga, och är nära kopplat till demokratiska värderingar - särskilt allmänhetens rätt och möjlighet att få tillgång till korrekt information.

Detta väcker viktiga frågor för oss som handledare

  • Hur bör vi förhålla oss till det tredje uppdraget i vår handledning?
  • Hur kan vi uppmuntra våra doktorander att ta sig an detta ansvar?
  • Och vilka praktiska steg kan de ta för att genomföra det på ett effektivt sätt?

Johan Brosché, docent och universitetslektor vid Institutionen för freds- och konfliktforskning, kommer att leda detta seminarium. Han har omfattande erfarenhet av tredje uppdraget, inklusive över 100 medieframträdanden, samverkan med beslutsfattare såsom FN, samt expertvittnesmål om krigsbrott i domstol.

Seminariet ges på engelska via Zoom.

Seminarie- och kursdatum

För datum se kalendarium.

Ekonomiska villkor

Vid de seminarierna som ges på Campus är deltagarantalet begränsat till 24. Seminarierna är avgiftsfria för deltagare från Uppsala universitet.

Medverkande

Seminarievärd är Cesar Pay Gómez från avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universitetspedagogik.

Mer information

Kursarrangör är avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universitetspedagogik.

Cesar Pay Gómez, telefon: 018-471 68 18, e-post: cesar.paygomez@uu.se

Anette Månsson, telefon: 018-471 13 39, e-post: anette.mansson@lingfil.uu.se

Presentationer av inbjudna ämnesspecialister i kombination med gruppdiskussioner, övningar och kollegiala samtal mellan seminariedeltagarna. Seminarierna kräver i normalfallet viss förberedelse och efterarbete, samt bygger på aktivt deltagande.

Vissa seminarier ges online, vilket anges i samband med respektive seminarium. Språk för seminariet anges under respektive seminarium, men även i de fall då presentation är på svenska, är det möjligt för deltagare att i diskussionen använda engelska.

Kurstillfällen och anmälan

Tid
19 september 2025, kl. 10.0012.00
Plats
Distans
Undervisningsspråk
Engelska
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2025-09-11
Länk saknas
Anmälan sker på den engelska sidan. Anmälan öppnar i mitten av augusti 2025.

Tid
20 oktober 2025, kl. 10.0012.00
Plats
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2025-10-13
Länk saknas
Anmälan öppnar i mitten av augusti 2025.

Tid
3 december 2025, kl. 13.0015.00
Plats
Distans
Undervisningsspråk
Engelska
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2025-11-26
Länk saknas
Anmälan sker på den engelska sidan. Anmälan öppnas i mitten av augusti.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin