Medarbetaringång - delprojekt 2

  • Delprojekt 1: Ingång för studenter
  • Delprojekt 2: Ingång för medarbetare
  • Delprojekt 3: Externwebb

Ingången för medarbetare ska samla tjänster och information samt bidra till enhetlighet och upplevelse av ett Uppsala universitet.

Delprojektet sammanfattas i tre övergripande mål:

  • Tekniken byts ut
  • Lättare för besökarna att hitta och tillgodogöra sig relevant information
  • Det redaktionella arbetet förenklas

Tekniken byts ut

Delprojektet innebär i grund och botten att tekniken bakom medarbetarportalen ska bytas ut. Det nya systemet heter Sitevision och är redan infört för den nya studentingången (2021) och kommer att införas för externwebben i delprojekt 3 (2023), vilket kommer att ge en rad samordningsvinster både ur redaktions- och förvaltningsperspektivet. Enhets- och gruppytorna ersätts till vissa delar av Sharepoint inom projektet Samarbetsytor - ersättning av dagens gruppytor på MP, i nära samarbete med webbprojektets delprojekt 2.

  • Liferay byts ut mot Sitevision
  • Enhets- och gruppytorna ersätts

Lättare för besökarna att hitta relevant information

Ett viktigt mål med nya medarbetarportalen är att den ska fungera bättre för besökarna:

  • Målgruppsanpassade vyer
  • Tydligare struktur och bearbetat innehåll
  • Bättre sök

Det redaktionella arbetet förenklas

Sitevision är ett modernt cms som kommer att förenkla och effektivisera det redaktionella arbetet med medarbetarportalen.

  • Användarvänligt och funktionellt cms (Sitevision)
  • Man slipper hantera flera olika system och verktyg
  • Större möjlighet att arbeta målgruppsanpassat

Mer information om nya webben och flytten

Nya medarbetaringången

Tidsplan – när ska vi flytta vårt innehåll?

Effektkartläggning visar behov

Under våren 2022 genomfördes olika utredningar för att ta reda på vilka behov som finns hos medarbetarportalens besökare och redaktörer, bland annat gjordes en effektkartläggning tillsammans med en extern konsult. Det genomfördes även workshops och djupintervjuer med medarbetare från olika områden vid universitetet.

Resultat:

Enkätundersökning gällande grupp- och enhetsytor

I juni månad 2022 genomfördes en enkätundersökning till alla ägare av enhets- och gruppytor. Enkäten gjordes i samarbete mellan projekten Ny webbplattform för Uppsala universitet och Samarbetsytor - ersättning av gruppytor i medarbetarportalen. Syftet är att ge en bild av hur de nuvarande grupp- och enhetsytorna används för intern kommunikation och samarbete, inför utvecklingen av medarbetarportalen och samarbetstjänster.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin