Aktiviteter
Årliga aktiviteter
Studentrekryteringen är under ständig utveckling för att vara i takt med i målgruppens behov och mediavanor samt analys av resultatet. Det innebär att de aktiviteter som genomförs kan skifta år från år. Följande aktiviteter genomförs dock årligen.
Internationell Googleannonsering
Varje höst genomförs en internationell sökmotorannonsering på Google. Denna genomförs i ett 40-tal länder och fångar upp sökningar på ämnen där Uppsalauniversitet erbjuder utbildningar.
Nationell rekryteringskampanj
Varje år genomförs en kampanj på sociala media på konceptet Hela Sveriges universitet. Kampanjfilmerna förnyas var tredje år och kanalerna väljs utifrån var målgruppen ett visst år befinner sig.
SACO Studentmässa
Detta är den största utbildningsmässan i vårt närområde och pågår under tre dagar varje år i november. Vi deltar med en stor monter, 40 studentambassadörer och många studievägledare.
Välkomstmottagning i Uppsala
Välkomstmottagning för nya studenter arrangeras varje år sista veckan innan terminsstart. I Uppsala är det på torsdagen en internationell mottagning på engelska och på fredagen en på svenska. Båda mottagningarna hålls i Universitetshuset.
Välkomstmottagning i Visby
I Visby hålls en välkomstmottagning för nya studenter i S:t Nicolai ruin på terminens första dag. Under ledning av Kunskapens riddare tågar alla nya studenter då från Rindi till kyrkoruinen.
Support till presumtiva studenter och sökande
Under hela rekryteringsprocessen, som sträcker sig över nästan ett år, skickas nyttig information via epost till presumtiva studenter och sökande. Informationen varierar beroende på var i beslutsprocessen den presumtiva studenten befinner sig. Utskicken syftar till att hen ska kunna ta ett välgrundat beslut att fortsätta framåt i rekryteringsprocessen och söka, anta en erbjuden plats etc.