Skrivregler, klarspråk och tillgänglighet
Klarspråk och skrivregler
Grunden är att de texter som Uppsala universitet och dess anställda skriver ska vara så lättlästa som möjligt. Du ska ha läsaren i fokus. Krångla inte till det utan underlätta för läsaren genom klarspråk. På så vis kan läsaren få ett jämnt läsflöde som inte stoppas upp i onödan.
Hur ska jag skriva?
Det finns en del att tänka på för oss som jobbar vid en myndighet. Hur ska jag skriva? Och hur ska jag inte skriva?
Så här skriver vi inom universitetet
Institutet för språk och folkminnen, Isof, kan hjälpa till med:
Regeringskansliets lista över ord och fraser som kan ersättas i författningsspråk:
Tillgänglighet
För dig som skriver dokument och för webben finns särskilda skrivtips som gör informationen mer tillgänglig och lättare att förstå.
Enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service måste offentliga aktörers webbplatser vara:
- möjliga att uppfatta
- hanterbara
- begripliga
- robusta.
Universitetet har systemutvecklare och webbdesigners som arbetar med att anpassa universitetets system så det blir tillgängliga. Men det är du som är skribent, redaktör eller webbplatsansvarig som ansvarar för att innehållet på de sidor du administrerar är tillgängligt.
Kontakt
- Kommunikationsavdelningen
- kommunikation@uu.se