Ersättning för sjukvård och läkemedel

Universitetet ersätter viss del av kostnaden för läkarvård, besök hos Fysioterapeut/Arbetsterapeut, sjukhusvistelse samt läkemedel. Det gäller kostnader för sjukvård enligt bestämmelserna i Villkorsavtalet, 12 kap. Ersättning för sjukvårdskostnader. Läs mer om vad som gäller för de olika ersättningarna längre ner på denna sida.

Sjukvård- och läkemedelsersättning är en beskattningsbar förmån.

Redovisning av sjukvårdsersättning läkarbesök/motsvarande

Dina utlägg egenrapporterar du i Primula webb (under 11. Friskvård- & sjukvårdsersättning), bifoga inskannade kvitton i ärendet. Kvitton får inte vara äldre än två år. Ärenden inkomna till Löneenheten senast den 5:e i månaden utbetalas i samband med lön innevarande månad.

Redovisning av läkemedelsersättning

Du egenrapporterar ersättningen i Primula webb (under 11. Friskvård- & sjukvårdsersättning) och styrker dina kostnader med ett bifogat registerutdrag från eHälsomyndighetens högkostnadsdatabas. Din begäran om ersättning för året ska ske sammanhållet vid ett tillfälle och senast i januari året efter det kalenderår under vilket kostnaderna uppkommit.

Så här gör du:

• Besök eHälsomyndighetens webbsida och begär ett registerutdrag ur högkostnadsdatabasen.
  • Egenrapportera ersättningen i Primula webb och bifoga utdraget i ärendet.

Observera att du endast kan begära ersättning vid ett tillfälle per år och att ärendet med bifogat registerutdrag ska ha inkommit till Löneenheten i Primula webb senast 31 januari efter det kalenderår under vilket kostnaderna har uppkommit.

Du får ersättning med högst 55 kr per besök hos Fysioterapeut/Arbetsterapeut.

Du får ersättning för läkarvård med högst 95 kr per besök. OBS! Universitet ersätter inte under-/sjuk-/distriktssköterskebesök. På kvittot ska det framgå att ersättningen avser läkarvård.

Förebyggande hälsovård ersätts inte av UU. Mammografi, hälsoundersökning, cellprovtagning och prostatakontroll är några exempel på förebyggande hälsovård.

Om du köper läkemedel på recept som omfattas av högkostnadsskyddet och kostnaden framgår på registerutdrag från eHälsomyndigheten kan du få ersättning för det.

Du får ersättning med högst 55 kr per besök max 3 ggr/år som omfattas av högkostnadsreglerna.

Behandling hos psykolog ersätts med högst 95 kr per besök. Du kan även få ersättning för besök hos psykiatriker och psykoterapeut.

Du får ersättning med högst 95 kr per besök.

Mammografi ersätts endast efter remiss av läkare, annars räknas det som förebyggande hälsovård, vilket inte ersätts av universitetet.

Sjukhusvård ersätts med högst 70 kr/vårddag.

Universitetet ersätter normalt inte tandvård. Kirurgisk behandling vid sjukhus eller odontologisk fakultet är dock undantagen. Vid sådan behandling får du samma ersättning som för läkarbesök.